Jozef de Rechtvaardige (4)
Dit bericht is 2630 keer gelezen!
Jozef is het eindpunt van het “geslachtsregister” uit Mattheüs 1. In dat hoofdstuk staat niet het geslachtsregister van Jezus Christus, zoals wij een geslachtsregister zouden maken. Voor ons zou het lijken op de registers van Adam (Genesis 5) of Noach (Genesis 10). Je hebt een voorvader en je beschrijft wie er uit hem geboren worden. Maar Mattheüs 1 is anders. Jezus is niet de voorvader (daar mag je even over mediteren, want Hij is wel de reden van al die geboortes) en het register loopt ook niet op Hem uit, maar op Jozef, die niet zijn vader is. Jozef is het menseijke eindpunt van de lijn van geboortes vanaf Adam zegt de evangelist Mattheüs.
Mattheüs vraagt daarmee onze aandacht voor Jozef de Rechtvaardige en (nog) niet voor Jezus. En ook niet voor moeder Maria. Je vraagt je dan welhaast vanzelf af wat er nu toch zo bijzonder is aan die Jozef de Rechtvaardige, dat één van de meest toonaangevende boeken ter wereld (het Mattheüs-evangelie) aandacht voor hem vraagt. Volgens mij is de reden daarvan het feit, dat Jozef niet alleen Tora las en kende, maar ook leefde. Ik bedoel niet dat hij een zondenloos mens was, een voluit heilige of een enige in zijn soort in die dagen. Hij zou ook in onze dagen zeker niet de enige in zijn soort zijn. Ik ken in ieder geval heel veel mensen, mannen en (iets meer) vrouwen, die als Jozef de bijbel lezen en leven en die ook niet van zichzelf zullen zeggen dat ze heilig zijn, laat staan volmaakt. Wat is er dan zo bijzonder aan deze mensen, aan deze Jozef? Dat ze allemaal weten dat er verlossing nodig is en dat er verlossing komt. Ieder van hen zal die verlossing anders duiden. De één zal spreken van zonden, de ander van vijanden, een derde van angsten, een vierde van pijnlijke vertwijfeling, een vijfde van ….. Maar door de bijbel te lezen en te leven verwachten ze allemaal verlossing.
Het typische is echter, dat ze die verlossing niet van een medemens verwachten. Een medemens zou net als zij verlossing nodig hebben. Maar belangrijker dan dat, het zou niet eerlijk zijn om van een medemens verlossing te verwachten Het zou een veel te grote last op de schouders van die medemens leggen. Hij / zij zou nooit aan die verwachting kunnen voldoen. En nu zie je waarom die rare breuk in Mattheüs staat. Het register is niet het register van van de geboorte van Jezus, maar van de mensen die om Jezus geboren moesten worden. Al deze mensen ballen samen in één mens: Jozef de Rechtvaardige. En zelfs op het moment dat zijn verlossing daagt durft hij het niet in handen te nemen. Daar heb je een goddelijk zetje voor nodig, zodat je op een dag als verloste zal roepen: Jehosjoea! De HEER verlost van al onze vijanden!
Geef een reactie