De post-individualistische gemeenschap (56)
Dit bericht is 887 keer gelezen!
PYMWYMI (3)
Lees eerst blog 54 en 55!
De mensen in de jezusstoet zullen zeer gemengde gevoelens hebben gehad op het moment dat Jezus zegt dat hij bij Zacheüs MOET zijn. Het druist in tegen de gangbare mening van de massa over mensen als Zacheüs. Die zijn toch zelf verantwoordelijk voor hun collaboratiegedrag! Wellicht menen ze zoveel belang bij Jezus te hebben dat ze zijn gedrag van nu even door de vingers zien en meewandelen. Maar let op!
6 En hij (Zacheüs) haastte zich en kwam naar beneden en ontving Hem met blijdschap.
7 En allen die het zagen, morden onder elkaar en zeiden: Hij is bij een zondige man binnengegaan om daar Zijn intrek te nemen.
In één zin voert Zacheüs de vier dingen uit, die Jezus had gezegd. Hij pakt dus de naastenliefde va Jezus met beide handen aan. Geven en ontvangen doen nieuwe Liefde geboren worden zei ik voorheen al. Dus nu is het zaak dat we gaan genieten van die nieuwe Liefde, die nieuwe levenszin. Maar voordat we zover zijn horen we nog een ander geluid. Mensen in de jezusstoet mopperden onder elkaar. Niet zomaar één of twee, nee “allen die dat zagen”. Dat is nu niet de juiste houding om nieuwe Liefde te zien en te genieten. Mopperen sluit je af van wat er om je heen gebeurt en sluit je op in je eigen systeem. Dat levert geen nieuwe Liefde, geen zin en geen leven op. Dus wat er verder ook gebeurt een ontmoeting met Jezus in geven en ontvangen zal er niet komen. Daarbij is de reden van hun mopperen uiterst dubieus. Door Zacheüs te kwalificeren als zondaar verheffen zij zichzelf ten onrechte boven de medemens en maken zij iedere gemeenschap onmogelijk.
8 Zacheüs nu ging staan en zei tegen de Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik aan de armen, en als ik van iemand iets heb afgeperst, geef ik dat vierdubbel terug.
Zacheüs merkt zijn omgeving op en neemt letterlijk een standpunt in. Hij zegt tegen Jezus dat hij de helft van zijn goederen aan de armen geeft. Niet dat hij dat gaat doen of belooft te doen. Nee, hij doet het. Het is zijn dagelijkse bezigheid. De helft van zijn inkomen geeft hij weg! Nou, daar kunnen we waarschijnlijk allemaal een puntje aan zuigen. In ieder geval ontkent dat de (niet uitgesproken) mening van de omstanders. Zacheüs is geen geldwolf. Zacheüs doet 5 keer meer dan wat de wet voorschrijft. De wet zegt dat je 10% moet geven aan de armen. Hij geeft 50%. De omstanders hebben niet het recht hem een zondaar te noemen. En, zegt Zacheüs, als ik iemand iets heb afgeperst …… Laat ze het maar bewijzen. Het is niet waar. Daar ben ik van overtuigd. Kunnen ze het bewijzen dan krijgen ze het viervoudig terug (ook twee keer meer dan voorgeschreven). Zacheüs kan het gemakkelijk zeggen, want hij weet dat het niet waar is. Even voor de goede orde: Zacheüs komt niet tot bekering door de ontmoeting met Jezus. Hij zegt gewoon hoe het is als hij hoort wat de omstanders zeggen. Hoe ik dat zo zeker weet?
9 Toen zei Jezus tegen hem: Heden is dit huis zaligheid ten deel gevallen, omdat ook deze een zoon van Abraham is.
10 Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is
Hij IS een zoon van Abraham, zegt Jezus. Niet alleen omdat hij Jood is, maar omdat hij gelooft in de woorden van JHWH. En dus is dit huis vandaag “redding” ten deel gevallen. Ik vertaal expres niet met zaligheid. Dat hebben vertalers gedaan die ervan uitgaan dat Zacheüs vandaag tot geloof is gekomen. Maar dat is mijns inziens onjuist. Hij is gered uit het oordeel van mensen, uit de vruchteloosheid van Jericho en door de gegeven en ontvangen naastenliefde van Jezus en Zacheüs. En dat is ook het werk van JHWH, namelijk zoeken en redden (ook hier mijn vertaling) van wat “verloren” is. Maar wie heeft hier wat verloren? In mijn ogen hebben de omstanders een medemens en daarmee zichzelf verloren. En Jezus is komen zoeken en vinden wat verloren was. Dat is het werk van JHWH.
Dus: Naastenliefde geven en naastenliefde ontvangen creëert nieuwe Liefde. En dat is, zegt de bijbel, het wezen van JHWH. En je ziet het in Jezus van Nazareth die ook het oordeel van de massa niet vreest, maar kiest voor naastenliefde als bron en zin van het leven. Let dus ook op, dat hij in deze situatie geen discussie aangaat met de omstanders. Ze moeten het zelf leren zien. Dat is in de volgende ontmoeting wel anders.
(wordt vervolgd)
Geef een reactie