Bezeten varkens zijn het!
Dit bericht is 1135 keer gelezen!
Zo! Ik kom even binnen. Geen idee wat je denkt bij deze titel, maar ik vind hem wel passen bij een gedachte die mij de laatste tijd bezig houdt. Er is in christelijk Nederland het één en ander te doen rond een nieuwe tsunami van welvaart-evangelicals. Zo’n stroom begint vaak in de VS en eens in de zoveel tijd passeert een vloed ook ons land. Predikers die simpelweg gezegd preken dat “God nooit nee zegt op een gebed” en dat “God niets liever wil dan dat jij een gezond en welvarend leven hebt op aarde”. Ik zal maar met de deur in huis vallen: De leer van deze predikers maakt de mens tot hoogste gezag en wil. De mens wordt boven God gesteld, want God zegt nooit nee op het gebed. Uiteraard wordt er gezegd dat je wel moet bidden wat God wil. Maar wat God wil is duidelijk: Een welvarend en gezond leven voor ieder mens. Dus: Roept u maar en het komt jouw kant op. En er zijn uiteraard een aantal bijbelteksten die deze leer lijken te ondersteunen en een heleboel zegeningen die als bewijs kunnen worden aangedragen. Ik zal het nu niet hebben over het tegendeel. Maar wel over de varkens.
Varkens. Ze werden gehouden op de oevers van het meer van Galilea. Niet aan de Joodse kant uiteraard, want varkens zijn onrein. Nee, aan de overkant, in het landstreek van Gergesa, dat valt onder het gebied van Decapolis (Tiensteden) in de Romeinse provincie Syria. Jezus was daar beland. Hij was niet vies van niet-Joden, ook niet van bezeten heidenen of buitenlandse prostituees. Goed, in dat kader is de term “niet vies van” wellicht wat dubieus. Laat ik zeggen: Hij zocht alle mensen op en maakte geen onderscheid naar geloof, huidskleur, ras, rijkdom of gender. Dus komt Hij ook in varkensgebied. Waarschijnlijk zullen zijn Joodse metgezellen erg schichtig zijn geweest. Ze wilden bij Jezus zijn maar niet bij de varkens. En dat zinnetje is een beetje dubbelzinnig, want er wordt vaak over heidenen en andersgelovigen gesproken als “varkens”. En niet alleen door Moslims. Nu waren daar bezetenen, mensen waarin demonen leven. En één ding is duidelijk: Demonen houden niet van Jezus of mensen die in Zijn Naam leven. Zo beschouwd zijn er heel wat “bezetenen”, mensen die niets van Jezus of zijn volgelingen moeten hebben. “Hou je wijsheid voor jezelf!”, roepen ze. Of wat aangenamer: “Ieder mag geloven wat hij wil, als je mij maar laat geloven wat ik wil.” Wordt niet meteen boos over deze typering. Wacht even op de varkens.
Demonen kunnen niet veel uitrichten als je ze geen toegang geeft. Soms zijn demonen er echter al voordat jij kunt beslissen of je ze toegang geeft. De demon van de hebzucht kan er van kinds af aan al zijn zonder dat daar een keuze voor is gemaakt. Hij kan je als het ware met de paplepel worden ingegoten. Net als trots, eer, ijdelheid, jaloezie en agressie. Ga maar eens op zaterdag naar het amateurvoetbal en kijk waar de ouders langs de lijn hun kinderen mee volpompen. Of ga naar een basisschool en kijk welke wapens kinderen “normaal” vinden. Dat hebben ze niet van zichzelf. Of ga naar een kerk waar de hemel wordt beloofd als je maar doet en gelooft wat gezegd wordt. Een religieuze vorm van hebzucht. Maar demonen zijn volstrekt machteloos tegenover liefde. Dat vind ik zo’n grappige situatie. Een liefdesverklaring is een schop onder de kont van een demon.
En dat is dan ook het geval in het land van Gergesa. De demonen in die twee mensen ontmoeten liefde voor die mensen en weten: We moeten het veld ruimen. De liefde ontmoeten ze in Jezus, maar dat lijkt mij een open deur. Die demonen vragen Jezus iets absurds. Nu we die mensen moeten verlaten, mogen wij dan in die varkens daar? Jezus zal als Jood wellicht geen belang stellen in de varkens, dus dat lijkt een logische vraag. Maar de demonen zijn zo dom dat ze de varkens meteen de dood injagen. En tja, waar blijf je dan als je gastheer dood is? Wellicht dolen ze een tijdje rond en vinden ze een nieuw slachtoffer. Lekker dan: Heb je twee mensen bevrijd van hun demonen, krijg je andere bezetenen er voor terug.
Maar hoe kom ik er bij dat die demonen een andere gastheer zoeken? Door het verhaal uit de bijbel. Als de varkens dood zijn komen de mensen van Gergesa aan Jezus vragen of Hij alsjeblieft wil ophoepelen! Hoe zat het ook al weer met niet tegen liefde kunnen? De actie van Jezus heeft twee mensen bevrijd, maar een bevolking tegen de liefde in het harnas gejaagd. Tel uit je winst.
Nou, dat is natuurlijk flauw van me. Die mensen van Gergesa hadden een keuze om de liefde toe te laten. Maar ze kozen anders. En hier zit je precies op het punt waar mijn moeite zit met welvaartspredikers en duiveluitdrijvers. De twee bezetenen kozen niet voor bevrijding, maar werden bevrijd omdat de demonen niet tegen liefde konden en zo stom waren voor varkens te kiezen. De twee hebben niet om bevrijding gevraagd, het overkwam hen. Het was niet hun keuze om bezeten te zijn en ook niet om het niet te zijn. Zo machtig is de mens niet. Maar dat vervolgens een hele bevolking de liefde uit hun midden jaagt betekent niets anders dan dat ze hun land vrij gebied voor demonen willen laten zijn. Duiveluitdrijvers kijken op de vierkante centimeter naar een persoon en maken daar duizenden mee gek. Maar de ware demonie zit in de massa, die het vertikt om in liefde voor elkaar te leven. De basisschoolleerling met een mes of een pistool is bezeten van wat de maatschappij toestaat aan demonie. Evengoed is het voetbalveld bezeten van wat de club en de competitie toelaten. Maar tegelijkertijd dreigt de kerk bezeten te raken van een welvaartsdenken en het idee, dat God nooit nee zegt. Het grootste gevaar is wel dat men zegt dat het in de Naam van Jezus en naar de wil van God is. Wie, mens, denk je wel dat je bent!? Als er Eén is die alles verloor, armoede leed, lijden droeg en de dood aanvaarde is het die Jezus in Wiens Heilige Naam jij verkondigt dat zijn volgelingen rijk en gezond op aarde moeten zijn en als je dat niet bent je niet goed gelooft.
“…zei Hij tegen hen: Laat wie achter Mij aan wil komen zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen.”
Laten we daarom onze naaste liefhebben, want hij is als wij.
Geef een reactie